Wednesday 19 February 2020

HOKKAIDO 2019 Day 5 : Asahikawa

light snow around the station
Pagi ini, kami checkout from hotel, but leave our luggage there since we are coming back tomorrow.  Kami membawa sedikit sahaja pakaian dan bekalan makanan untuk ke Asahikawa dan bermalam di sana.  Kami berjalan ke Susukino St. untuk ke menaiki train seawal mungkin ke Sapporo St., tetapi tidak berjaya setelah beberapa kali train datang dan pergi dengan penuh orang pada waktu puncak.  Jadi, kami berpatah balik ke hotel untuk menaiki free shuttle bus yang memang disediakan untuk ke Sapporo St.  Mujurlah kami sempat menaiki shuttle bas paling awal which is not bad timing-wise compared to taking the train during rush hours.
zoo main entrance
Kami menaiki train limited express yang berhenti at fewer stations menuju ke Asahikawa menggunakan tiket yang dibeli masa sampai di airport dulu.  Perjalanan hampir 2 jam tidak terasa kerana ditemani snow showers serta pemandangan putih salji yang semakin menebal menuju ke destinasi seperti yang dijangkakan.   Apabila sampai di Asahikawa, kami terus ke station bas just outside the train station untuk ke Asahiyama Zoo.  Tiket bas dan zoo inipun telah dibeli pada hari pertama sampai dulu.
the main attraction
Kami beratur sekejap sahaja untuk menaiki bas, tetapi terpaksa berdiri hampir sejam kerana penuh not only with people going to the zoo, but also other passengers getting on and off along the route since it is more like a public bus rather than the one specific for the zoo.  Snow showers menyambut kami sebaik memasuki di zoo main entrance.  Kami meninggalkan barang yang dibawa ke dalam paid coinlocker yang disediakan dan menuju ke zoo support center dahulu untuk meminta izin solat di sana.
pekan Asahikawa
Selepas itu, barulah kami pergi melihat pelbagai binatang yang dipamerkan termasuklah polar bear dan penguin.  As we all aware, there was no penguin parade due to not enough snow walaupun pada kami, salji sudah agak tebal pada waktu itu.  Normally, it would start in mid December.  Kami sempat mengisi perut dengan bekalan yang dibawa sebelum pulang ke Asahikawa St menaiki bas juga.  Kali ini kami dapat tempat duduk yang selesa walaupun still penuk sesak dengan penumpang.
outside the train station
Sesampai di station bas/keretapi, kami just berjalan ke hotel yang tidak jauh dari situ.  Due to tiredness and cold weather, we decide just to stay indoor for the rest of the day/night and eat whatever we brought at the hotel.  Esoknya selepas makan breakfast bekalan yang masih ada, kami checkout from the hotel untuk kembali ke Sapporo. Perjalanan dari Asahikawa St. ke Sapporo St. berjalan lancar dan disajikan dengan suasana putih salji sejauh mata memandang.