Sunday 1 March 2020

HOKKAIDO 2019 Day 8 & 9 : Sapporo

nice comfy stay
Pagi itu setelah menghabiskan bekalan makanan yang dibawa, kamipun checkout from the hotel dan pergi menunggu airport limousine di bus stand tidak jauh dari hotel kami.  Bas tiba seperti yang dijadualkan dan kami dapat duduk dengan selesa sepanjang lebihkurang sejam perjalanan.  Since kami tiba awal dan masa untuk Peach airline online checkin adalah 1 jam sebelum berlepas, kamipun mengambil peluang berjalan2 di kedai2 souvenirs dan juga merasai cheese tart buat kali terakhir di sini.
modern streetcar
Kapalterbang berlepas lewat sejam kerana penumpang yang ramai dan majoritinya tersekat di custom and immigration process.  Namun, flight experience was good and smooth.  Kami tiba di Terminal 2 dan mengambil free shuttle ke Terminal 1.  Setelah dicongak costing and timing, kami membatalkan hasrat untuk bersiar-siar di Tokyo.  Walaupun flight balik adalah pada malam nanti, kami decided just to stay at the airport kerana harga train tiket dan peruntukan masa yang tidak berbaloi untuk berbuat demikian.
yummy japanese curry

in flight meal
Oleh itu, kamipun pergi makan, solat dan menghabiskan saki-baki yen yang ada sementara menunggu untuk checkin.  Perjalanan balik dengan MAS berjalan lancar juga dan sampai di KUL pada masa yang dijadualkan.  Oleh kerana kami check through bag terus ke KUA, kami mempunyai banyak masa untuk solat subuh dan bersarapan di airport sebelum menaiki pesawat seterusnya.
Otaru 041219
Asahikawa 061219

Sapporo 071219
Overall, ini satu pengalaman yang menyeronokkan terutama dapat merasai snow falls setiap hari kecuali hari pertama sampai which was the main reason Hokkaido was our preferred distination for this trip.  We managed to follow almost  all items in the itinerary  except the ones that we already identified as optionals.  Namun sedikit terkilan kerana tidak dapat menjejejaki bandar Tokyo buat kali ke-2 kerana the main reason that our flight routes sengaja dibuat begitu untuk tujuan demikian.  This would the more reason to repeat Tokyo or other parts of Japan in the future, InsyaAllah.