Saturday 22 August 2015

Krabi revisited 2015

Assalamu’alaikum,

Pada bulan Jun lepas, sekali lagi aku berpeluang ke Krabi.  Kalau  dulu, bersama kawan sekerja, kali ini bersama family.  Dulu cover Phuket sekali namun tak berpeluang ke pulau2 sebab hujan lebat hingga banjir besar.  Kali ini cuaca baik sekali, cuma hujan rintik2 yang tak menjejaskan mood percutian.

Tiket flight dah tentu bukan murah sebab aku beli sehari sebelum bertolak.  Hotel pun tempah malam sebelum tu juga.  Kira percutian last minute decision, tapi tak perlu risau sebab bukan kali pertama ke sini.  Dah tahu what to expect.  Kami memandu awal pagi ke KTN untuk flight terawal ke KLIA.  Tinggal kereta di airport KTN.  Sampai di KLIA, ambil ERL ke KLIA2.  Breakfast dan berehat dulu sebelum berlepas ke Krabi pada pukul 2 pm nanti.
Sampai di Krabi Airport, kami ambil bas ke hotel di Aonang.  Tiket bas dibeli di kaunter dalam airport.  On the way ke hotel, some passengers including us had to transit at a travel agent office.  Tujuannya tak lain tak bukan nak promote tour package company tu.  Actually, tak perlu terburu2 beli package yang ditawarkan sebab ada banyak agent di merata tempat sekitar Aonang.  Kena pandai tawar menawar untuk dapat harga murah.  Namun, aku ambil juga satu package ke Phi2 Island sebab harga berpatutan dan offer termasuk free transport ke night market di pekan Krabi malam tu juga.  Sememangnya agenda ke night market termasuk dalam perancangan kami.
Krabi night market

Dah settle kat situ, naik tuk2 yang disediakan ke hotel dan terus check-in. Lebihkurang pukul 5 pm, travel agent datang dengan van menjemput kami di hotel seperti dijanjikan untuk ke pekan Krabi.  Alternative lain, boleh sewa motosikal, naik tuk2 atau teksi. Van menjemput lain2 penumpang di hotel masing2 sebelum terus ke destinasi.  Dalam sejam juga, baru sampai ke pekan Krabi.  Kami diberi masa 3 jam di night market yang dibuka setiap Sabtu dan Ahad sahaja.
Pad thai

Banyak makanan halal boleh didapati di sini.  Kami membeli grass jelly, pad thai,, satay, puyuh goreng dan fruit shake untuk makan malam di meja yang disediakan sambal menikmati variety shows di atas pentas disediakan tengah2 market itu. Van datang menjemput kami untuk pulang pada pukul 9 pm.
Speed boat

Hari berikutnya, setelah makan ala kadar di hotel, kami dijemput pula untuk ke Phi2 Island hopping.  Breakfast termasuk dalam cost penginapan, namun terpaksa berhati2 memilih makanan kerana hotel itu tidak menjanjikan makanan halal. Actually, ada banyak hotel sekitar Aonang yang menyediakan makanan halal, tetapi kami tak sempat nak cari sebab kesuntukan masa.  Selepas makan, kami sempat membeli slipper dan waterproof dry bag untuk kegunaan sepanjang percutian di sini.
Long tail boat

Kami dibawa ke Noparathara Beach dimana terletaknya jetty untuk menaiki speed boat ke aktiviti island hopping.  Walaupun dah masuk off-season, tetapi punyalah masih ramai pelancong berada di situ menunggu boat mengikut package yang dipilih.  Kami berjalan menaiki boat setelah dipanggil mengikut kumpulan masing2.  Semua slipper dimasukkan dalam plastic yang disediakan.  Ada juga yang memilih long tail boat yang agak perlahan berbanding speed boat.
Phi2 Don

Tour leader berbangsa siam memberi taklimat tempat2 yang bakal dilawati dalam Bahasa Inggeris yang lancar.  Lebihkurang 45 min kemudian, kami sampai ke destinasi pertama iaitu Bamboo Island.  Kami diberi masa 45 min untuk mandi-manda serta meneroka kawasan sekitar.  Kemudian, kami menuju ke Maya Beach.  On the way, kami singgah di Bat Cave untuk bergambar serta melalui Phi2 Don dengan kejernihan air yang memukau bak crystal.  Akhirnya kami sampai di Maya Beach yang cantik dengan pasirnya yang halus dan sangat selesa bila dipijak.  Kami diberitahu, pantai yang dipopularkan oleh The Beach movie ini tersangatlah sesak dan penuh dengan pelancong during peak season especially during Chinese New Year.
Bat cave

Dekat pukul 1 pm kamipun bertolak ke Phi2 Island untuk makan tengahari.  Kami diberi balik slipper untuk kegunaan di pulau ini.  Memang sedap makanan halal yang disediakan ala buffet style di restoren yang agak jauh dari pantai.  Setelah kenyang, kami menaiki semula boat untuk aktiviti snorkelling di tengah laut pula sebelum bertolak balik ke jetty.  Buah tembikai dan nenas manis beserta air oren sedap dalam botol dihidangkankan dalam boat.

Sesampai di jetty, kami dihantar balik ke hotel masing2.  Kami mandi di kolam hotel dulu sebelum naik ke bilik untuk rehat dan solat. Kemudian, kami turun semula dan berjalan ke arah Aonang Mosque untuk makan malam.  Aku sempat bersolat di masjid itu sebelum menaiki tuk2 untuk ke pantai Aonang.  Kami berjalan menyusuri kedai2 cenderahati yang berderet sepanjang jalan untuk membeli sedikit buah tangan serta mencari package tour untuk hari berikutnya.  Kami memilih untuk activity jungle trekking pula menaiki gajah, serta mandi di kolam air panas dan tasik jernih di tengah2 hutan.
Maya Beach

Dalam perjalanan pulang ke hotel, kami book satu lagi island tour package daripada travel agent yang berlainan untuk hari keempat pula.  Rasanya semua tour package di sini mengambil peserta di hotel dan menghantar semula ke hotel.  Kita cuma kena pastikan makanan halal disediakan which is easily available.  Dah sampai di hotel, aku turun semula sebab nak mencari salah satu makanan wajib di sini iaitu pankace.  Setelah habis makan pancake mangga dan pisang with cholcolate, barulah kami tidur dengan nyenyaknya.
Pancake

Esoknya, seperti dijanjikan, travel agent datang pick-up kami pada pukul 9.30 am untuk aktivti yang pertama di hari kedua itu.  Van juga mengambil peserta lain di hotel masing2 sebelum terus ke Hot Stream.  Kami cuma berendam kaki dalam kolam air panas yang bertingkat2 dan beredar balik 30 min kemudian ke van yang sedia menunggu.
Hot Stream

Destinasi seterusnya adalah Emerald Pool.  Pelawat terpaksa berjalan kaki dekat 1km ke dalam hutan untuk sampai ke kolam yang sangat jernih bak crystal.  Kami menghabiskan masa selama sejam di sini.  Disebabkan kami tersilap tengok jam, kami sampai awal di parking lot untuk ke destinasi seterusnya.  Kamipun ambil peluang alas perut with jagung bakar, nasi dan tomyam dulu sementara menunggu penumpang yang lain.

Setelah itu, kami menaiki van ke aktiviti yang ditunggu2 iaitu elephant trekking.  Dua orang disuruh naik ke tempat duduk atas belakang bagi setiap ekor gajah.  Aktiviti meredah hutan, mendaki dan menuruni bukit berjalan selama 45 min. Setelah kami memberi makan gajah dengan pisang yang dijual, kami pula dijamu dengan nenas yang manis.  Dalam pukul 3.30 pm, kami selamat tiba di hotel semula.
Elephant trekking
Selesai membersihkan diri, solat dan berehat, kami menaiki tuk2 ke arah masjid semalam untuk dinner.  Petang itu, kami berjaya menjejaki dan makan laksa siam di samping nasi ayam, pulut mangga serta pancake lagi.  Dalam pukul 7.30 pm, kami pulang ke hotel untuk berehat dan tidur.
Phra Nang beach

Aktiviti hari keempat ialah  island hopping lagi.  Kali ini kami mengambil package daripada travel agent yang agak famous kerana peserta yang berkumpul untuk agent ini sahaja di pantai Aonang jauh lebih ramai berbanding island hopping di hari kedua dulu.  Walaupun begitu, sessi pendaftaran dan lain2 urusan berjalan lancar.  Boat bergerak dalam pukul 10.30 am dan sampai ke destinasi pertama in less than 10 minute.
Phra Nang cave

Kami diberi masa 40 min untuk mandi manda di Phra Nang Beach yang juga terdapat gua dan sebuah resort accessible by boat only.  Kemudian, kami ke Tup Island di mana kami berjalan kaki merentasi air cetek ke Chicken Island bersebelahan.  Kedua2 pulau seolah2 bersambung bila air surut. Seterusnya, kami dibawa ke kawasan belakang Chicken Island untuk aktiviti snorkelling sebelum singgah di Chicken Island sekali lagi untuk lunch dan berehat di tepi pantai.
Tup Island view from Chicken Island

Sejam kemudian, kami dibawa pula ke Poda Island untuk meneruskan aktiviti mandi manda sebelum bertolak balik ke Aonang.  Kami sampai di jetty pada pukul 4.30pm dan terus menaiki tuk2 balik ke hotel.  Seperti biasa, kami turun semula untuk dinner dan menu utama semestinya nasi,  tomyam dan pancake lagi.

Pada hari terakhir di sini, kami menyewa tuk2 sambil menghabiskan masa meronda2 sekitar Aonang selama sejam.  Kemudian, kami check out from the hotel dan pergi ke kedai yang sama untuk makan nasi ayam dan laksa siam.  Setelah selesai solat di Masjid Aonang, kami berpatah balik ke hotel untuk memungut luggage yang ditinggalkan.  Kemudian, terus menaiki teksi yang ditempah malam sebelumnya untuk ke Krabi Airport.  Process check in berjalan lancar dan kamipun bertolak pulang ke tanahair dengan selamat.
Laksa siam

Dengan berakhirnya percutian kali kedua ke Krabi dan Aonang ini, maka tertunailah hajat aku untuk ke pulau2 yang terbantut pada kali pertama dulu.  Tambahan pula, dapat menikmati laksa siam dan pancake serta tomyam yang wajib dijamah bila berada di sini.  Tidak mustahil aku akan datang ke sini lagi atau menginap di lain2 tempat berdekatan Aonang seperti Koh Lanta ataupun repeat Phuket pula, InsyaAllah.